Didikan Rohani Dengan Ibadah. عن عمرو بن شُعَيْبٍ عن أَبِيهِ عن جَدِّهِ قَالَ، قَالَ رسولُ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْع سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءَ عَشْرِ سِنِينَ، وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي المَضَاجِعِ.[4] Yang bermaksud, Daripada ‘Amru bin Syu‘aib, daripada bapanya, daripada datuknya berkata, sabda Rasulullah saw: “Perintahlah anak-anakmu mendirikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka jika meninggalkannya ketika berumur sepuluh tahun serta pisahkan tempat tidur mereka.

Perkhidmatan

Pengiktirafan Majalah Pendidik kepada Blog Aspirasi Diri

Keluaran Disember 2010, MS 30

08 May 2013

aspirasidiri : Masalah Pembelajaran @ lembam


Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan (HMetro)
Apabila ada antara anak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas atau terlalu lambat memahami sesuatu perkara, berkemungkinan mereka berhadapan dengan masalah pembelajaran ataupun lembam.
Malah, pencapaian dalam pelajaran atau akademik di kalangan mereka juga berbeza. Jika kanak-kanak normal dapat mengikuti pembelajaran ketika guru mengajar, kanak-kanak yang mengalami masalah ini akan ketinggalan dan tidak dapat mengikut apa diajar oleh guru.

Disebabkan itulah, ada kalanya tingkah laku kanak-kanak yang mengalami masalah ini mengganggu rakan lain terutama di dalam kelas.

Pakar Terapi Pertuturan Kanan, Jabatan Fizikal & Pemulihan Perubatan Pusat Perubatan Prince Court, Linda Blankanette berkata, kanak-kanak yang berhadapan dengan masalah pembelajaran tidak mempunyai kebolehan mengikuti pelajaran secara formal seperti kanak-kanak lain.

Golongan pelajar ini ada kalanya terpinggir disebabkan kekurangan diri tanpa sebarang pembelaan akibat kurangnya pendedahan mengenai masalah ini dilakukan.

“Di dalam sebuah kelas guru tidak mampu memberi perhatian kepada setiap pelajar tetapi ia bukan bermakna mereka perlu diasingkan.

“Corak pembelajaran perlu diubah agar ia boleh disesuaikan dengan keperluan pelajar terbabit tanpa memberi kesan kepada skop pembelajaran pelajar lain,” katanya.

Justeru, kesedaran di kalangan ibu bapa dan tenaga pengajar amat penting bagi membantu kanak-kanak ini mengatasi masalah dihadapi.

Katanya, kaedah pengajaran secara individu adalah langkah terbaik untuk membantu golongan ini kerana mereka mampu menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara yang diperkenalkan.

Walaupun masa untuk membuatkan kanak-kanak ini memahami maksud sebenar sesuatu pembelajaran itu agak lama, tetapi sekurang-kurangnya mereka berupaya mengenal pasti perkara berkenaan.

“Pendidik perlu memastikan kanak-kanak ini tidak diabaikan kerana mereka boleh belajar, tetapi dengan cara tersendiri. Kesedaran terhadap perkara ini perlu diutamakan agar mereka juga boleh menjalani kehidupan seperti kanak-kanak normal tanpa sebarang pengecualian,” katanya.

Oleh itu, masyarakat khususnya ibu bapa dan pendidik perlu mendapatkan pengetahuan sewajarnya agar kumpulan ini mampu dibimbing dengan sempurna demi masa depan mereka.

Linda berkata, ibu bapa perlu turut sama memainkan peranan dalam mendidik anak mereka dan tidak boleh mengharapkan bantuan guru saja.

Anak lebih banyak meluangkan masa di rumah bersama mereka. Oleh itu, sokongan dan bantuan daripada ibu bapa paling diutamakan.

“Aktiviti yang berasaskan interaksi perlu diterapkan dalam proses pembelajaran mereka kerana melaluinya mereka akan mengingatinya dengan mudah.

“Tetapi bukan bermakna ia hanya diperlukan sekali saja kerana kanak-kanak yang memiliki masalah ini tidak mampu memfokuskan daya ingatan mereka terhadap sesuatu perkara, dalam erti kata lain mudah lupa,” katanya.

Di samping itu, kesabaran, kecekalan dan juga rasa tidak berputus asa ibu bapa terhadap anak perlu dijadikan asas panduan untuk memastikan pendidikan mereka tidak terabai hanya disebabkan kekurangan diri.

Untuk mendapatkan lebih maklumat layari www.mash.org.my.


Ciri kanak-kanak lembam:

  • Tidak dapat berkomunikasi seperti kanak-kanak biasa, tulisan terlalu buruk dan sukar dibaca.
  • Kerap melakukan kesalahan dalam ejaan dan tanda bacaan, menulis huruf terbalik dan membuat urutan dan arah yang salah serta idea tidak berkembang dan penyusunan idea tidak teratur.
  • Tidak dapat menyebut huruf dengan tepat dan selalu meninggalkan huruf, suku kata atau perkataan ketika membaca dan menulis.


    Pengamatan dan tingkah laku:
  • Keliru dengan konsep arah.
  • Sukar memahami konsep masa.
  • Kerap berasa tertekan.
  • Sukar memakai kasut pada kaki yang betul.
  • Memiliki konsep kendiri yang rendah.


    Panduan untuk mendidik kanak-kanak lembam:
  • Ubah pengajaran kepada sesuatu yang boleh dilihat dan dipegang sebagai contoh untuk mengajar mengira gunakan guli, batu atau biji getah untuk menunjukkan apa yang dimaksudkan.
  • Elakkan daripada membuat kenyataan secara umum.
  • Arahan diberikan perlulah jelas, ringkas dan padat bagi memudahkan mereka memahaminya.
  • Pastikan kanak-kanak terbabit mahir dalam perkara yang diajarkan sebelum memperkenalkan kemahiran baru kepadanya.
  • Beri motivasi kepada kanak-kanak terbabit sebagai tanda sokongan moral kepadanya.
  • Perbincangan dengan ibu bapa perlu dibuat agar mereka meningkatkan perhatian terhadap anak dalam semua segi sama ada psikologi, emosi serta jati diri anak itu. Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/07
  • Post a Comment

    Modul Guru Penyayang

    Posting Ke-2 Paling Popular (1041 Pelawat)(25873 Pelawat 14.4.2015)

    Teks disusun dan dibacakan oleh nurabadi sempena hari Anugerah Cemerlang & Konvokesyen Pra Sekolah SK Seri Taman Kluang Barat 2011

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

    اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِ الْعَالَمِيْنَ حَمْدًا يُوَافِى نِعَامَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ يَارَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِيْنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ اْلأَهْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِيْ لَنَا بِهَا جَمِيْعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ أَعْلَى الدَّرَجَاتِ وَتُبَلِّغُنَا بِهَا أَقْصَى اْلغَايَاتِ مِنْ جَمِيْعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ

    اَللَّهُمَّ يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

    Kami memanjatkan kesyukuran kepada-Mu kerana mengizinkan kami untuk mengadakan dan berada dalam Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Konvokesyen Pra Sekolah SK Seri Taman Kluang Barat, 2011

    اَللَّهُمَّ يَا مُجِيْبَ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الْحَاجَاتِ

    Kami memohon kepada-Mu , agar Eangkau berkati majlis ini dengan limpahan rahman dan rahim-Mu, semoga segala usaha kami dalam menjayakan majlis ini mendapat keredhaan dan hidayah-Mu. Tidak juga lupa kepada para pendidik yang telah menyumbang khidmat dan menabur bakti mereka di sekolah yang bertuah ini .

    اَللَّهُمَّ يَا قَوِيُّ يَا عَزِيْزُ يَا فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيْدُ

    Di saat ini juga kami rafa’kan tangan kehambaan mengharapkan ihsan-Mu agar Engkau teruskan dan lanjutkan kecemerlangan yang sudah kami capai samada dalam bidang akademik mahupun aspek pembinaan sahsiah insan dan seterusnya menganugerahkan kepada kami kecemerlangan demi kecemerlangan yang lebih bermakna dalam pelbagai bidang pada masa-masa akan datang.

    اَللَّهُمَّ يَا مُهَيْمِنُ يَا رَقِيْبُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

    Jadikanlah pelajar-pelajar yang menerima hadiah dan sijil penghargaan pada hari ini sebagai pelajar-pelajar yang bersyukur di atas pengiktirafan ini. Jadikanlah mereka pelajar-pelajar yang akan sentiasa berusaha dengan gigih dan tekun untuk meningkatkan potensi dan prestasi mereka dalam bidang akademik mahupun ketrampilan peribadi yang luhur. Malah kami memohon daripada-Mu Ya Allah dengan penuh ketaakulan agar majlis anugerah ini akan menjadi sumber inspirasi kepada pelajar-pelajar lain supaya mereka sama-sama mengerah keringat dan menggembleng tenaga untuk mencapai kecemerlangan demi mengharumkan nama sekolah ini.


    اللَّهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ أَعْمَارِنَا ءَاخِرُهُ وَخَيْرَ أَعْمَالِنَا خَوَاتِمُهُ وَخَيْرَ أيَّامِنَا يَوْمَ ألْقَاكَ فِيْهِ
    اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ
    وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ
    اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا
    وَلاَ تَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا.

    Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat

    رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامَا إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا
    رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
    رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
    وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ اْلأَبْرَارِ. يَا عَزِيْزُ يَاغَفَّارُ يَارَبَّ الْعَالَمِيْنَ
    وَصَلَّى الله ُ وَسَلَّمَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

    Posting Paling Popular Sepanjang 2012 : (3163 Pelawat)

    aspirasidiri : Jadual Waktu Belajar Persendirian (Hari Bersekolah & Cuti Sekolah)

    Murid yang mampu mengurus masa berpotensi untuk mendapat pencapaian yang baik dalam bidang Akademik. Sehari kehidupan seorang murid sekolah menempuh aktiviti pembelajaran yang berbeza. Di sekolah seorang murid tertakluk dengan jadual yang disediakan oleh pihak sekolah. Namun bagaimana pula ketika berada di rumah. Aktiviti hujung minggu perlu dikawal Jangan biarkan ianya berlalu begitu sahaja. Sedaikan jadual hujung minggu disesuaikan dengan aktiviti anjuran sekolah. Jika sekolah mengadakan kelas tambahan pada minggu ke-2 dan ke-4, masukkan aktiviti tersebut di dalam jadual agar kita dapat merancang aktiviti hujng minggu dengan aktiviti yang selaras dengan diri kita yang masih bergelar murid sekolah. Bagaimana pula ketika sekolah sedang bercuti ? Cuti sekolah yang tidak dirancang merugikan kita. Peluang tersebut perlu kita ambil dengan kita mengatur masa belajar mengikut keselesaan kita. Jangan gadaikan masa depan dengan hanya berseronok sahaja. Apa yang kita lakukan sekarang ini natijah yang kita perolehi adalah di masa depan. Sekarang kita bersusah payah belajar, Insya Allah hidup kita akan selesa pada masa depan dengan kerjaya yang kita ceburi. Seperkara lagi, apabila kita menyusun jadual jangan kita lupa masukkan sekali matapelajaran sekolah agama, dan aktiviti belajar agama ( mengaji quran). Ini adalah kerana pengabaian kepada aktiviti belajar agama akan menyebabkan persiapan hidup kita akan pincang. Belajar akademik sahaja sedangkan belajar agama terabai. Kata Imam Syafie :

    Barangsiapa yang Menginginkan Dunia …

    مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ

    “Barangsiapa yang menginginkan dunia, maka hendaknya menuntut ilmu dan barangsiapa yang menginginkan akhirat, maka hendaknya ia menuntut ilmu”.

    Jadual Waktu Persendirian Cuti Sekolah


    Jadual Waktu Sekolah



    Jadual Waktu Persendirian Hari Bersekolah

    Modul PRS


    Kandungan : Panduan Perlaksanaan PRS di Sekolah

    ++klikdownload++Modul P R S ++klikdownload++

    Modul RIMUP 2011

    Kandungan : Modul RIMUP 3H2M :
    "Perhatian" Video Sejarah Kemerdikaan akan di UPLOAD di youtiube dalam masa terdekat. Akan dimaklumkan kemudian.

    ++klikdownload++Kertas Kerja RIMUP++klikdownload++

    ++klikdownload++Video RIMUP++klikdownload++

    "Perkongsian" Perancangan UBK 2011 Untuk download


    Kandungan : Perancangan Strategik, Rancangan Tahunan, Pelan Tindakan, Carta Gantt

    ++klikdownload++Buku Pengurusan UBK 2011++klikdownload++

    Konvensyen PERASA Peringkat Kebangsaan ke-8

    Ekslusif Buat Kulator & Kulaan Konvensyen

    ++klikdownload++ PERASA++klikdownload++

    Modul Kajian Tindakan


    Kandungan : Panduan Untuk Membuat Kajian Tindakan di Sekolah

    ++klikdownload++Modul Kajian Tindakan++klikdownload++

    Modul Kepimpinan 2011


    Kandungan : Modul Kepimpinan 3H2M, 1H di SK Perempuan Bandar

    ++klikdownload++Modul Kepimpinan++klikdownload++

    "Perkongsian" Dokumen Kelab UBK SR Utk Download


    Isi kandungan : Perlembagaan Kelab, Cth Aktiviti Tahunan, dll

    ++klikdownload++Dokumen Pengurusan Kelab UBK++klikdownload++

    e-Pengurusan UBK untuk download

    Sila dapatkan no unprotected untuk pengaktifan dengan meninggalkan e mail d soutmax
    +++klik link ++++e pengurusan bdk++++klik link++++

    Waman Jahada Fainnama Yujahidu Linafsih......

    Saya admin aspirasidiri menyuarakan KECAMAN sekeras-kerasnya terhadap Laknatullah Rejim Zionis kerana melakukan serangan terhadap SAUDARA-saudara saya di ....GAZZA.... Jahanam, Jahanam Zionis, Hancur, Hancur Zionis. Ihzihum Wansurna Alaihim.... Saya berdoa agar rakyat Palastin tabah dan terus berjuang mempertahankan malahan menyerang keangkuhan Rejim Zionis... Menang atas Rejim Zionis atau Menang Sebagai SYAHID bertemu Allah... Yujahidu na Fi Sabilillah... Fayaktalun na wayuk talun ..... terus berjuang .... samada kamu membunuh atau di bunuh... .... Ya Allah Kami Tidak Dapat Berjuang Seperti Mereka..... tetapi kemi berdoa ... Wamautana, Bimauti Syuhada' ....seperti MEREKA.. Ijabata li dua'

    jemput tinggalkan jejak di blog apirasidiri