08 September 2007

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 7 )

7. Catat nota
  • Ringkas dan padat ( kg : kampung)
  • Tulis cepat dan jelas
  • Gunakan simbol yang boleh difahami ( contoh : > lebih )

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 6 )

6. Elak gangguan
  • Berbual / bermain / ingat perkara lain / berkhayal
  • Alih perhatian / prasangka

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 5 )

5. Aktif dan diam
  • Ambil bahagian dalam perbincangan
  • Jika tidak faham bertanyalah segera
  • Diam dalam makna memberi sepenuh perhatian (memudahkan pemahaman)

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 4 )

4. Ulang kaji tajuk awal
  • Bacaan awal (sebelum menghadiri kelas / waktu malam)
  • Dapat menjangka awal perkataan / istilah / rumus penting

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 3 )

3. Duduk dekat dengan guru
  • Mendengar dengan jelas (dapat lebih tumpuan)
  • Senang bertanya

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 2 )

2. Peralatan yang mencukupi
  • Alat tulis / buku nota
  • Buku ruukkan / teks
  • Kertas nota

aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 1 )

1. Bersedia
  • Tetapkan matlamat / harapan ibu bapa
  • Menanam minat terhadap mata pelajaran
  • Menanam minat terhadap guru yang mengajar
  • Tidak penat
  • Tidak mengantuk

aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 5 )

5. BAGAIMANA mengemukakan soalan ?

Mulakan dengan : maafkan saya cikgu....
  • Cikgu, apa makna ..............
  • Cikgu, bagaimana ia berfungsi ?
  • Cikgu, bagaimanakah .........
  • Cikgu, boleh ulangkan cara penyelesaian tadi ?
  • Cikgu, mengapakah ia berubah ?
  • Cikgu, minta jelaskan sekali lagi tentang .........
Sudahkan pertanyaan dengan : terima kasih, cikgu......

aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 4 )

4. Apakah yang hendak ditanya ?
  • Perkataan baru
  • Istilah baru
  • Gambarajah yang kabur
  • Formula yang rumit
  • Konsp yang tidak difahami
  • Penggunaan formula / rumus

aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 3 )

3. Mengapa MALU bertanya ?
  • Rasa rendah diri
  • Tidak yakin pada diri sendiri
  • Merasakan orang lain lebih padai
  • Bimbang ditertawakan oleh rakan
  • Bimbang orang lain akan mengatakan kita tidak tahu

aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 2 )

2. MENGAPA bertanya ?
  • Kurang faham sesuatu konsep
  • Kurang pasti apa yang dibaca, didengar, dilihat.
  • Tidak faham tentang istilah yang guru gunakan
  • Untuk mendapatkan jawapan
  • Untuk mendapatkan penjelasan lanjut daripada guru

aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 1 )

1. Bertanya atau diam ?

Rajin bertanya luas pengetahuan, malu bertanya sesat jalan.
Pertanyaan penting bagi mengatasi masalah kurang faham. Murid-murid selalu atau pernah memerhatikan kanak-kanak kecil (adik-adik kita umpamanya) mempunyai tabiat yang baik sekali terhadap proses pembelajaran, iaitu sering bertanya apabila mereka mempunyai masalah.

aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 9 )

9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
  • Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
  • Tandakan isi penting dengan highlither
  • Gunakan kamus untuk istilah sukar

aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 8 )

8. CATATKAN isi yang dibaca
  • Mengukuhkan ingatan
  • Dapat mengelak daripada mengantuk

aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 7 )

7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca
  • Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H ( What, When, Where, Why, Who, How)
  • Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?.

aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 6 )

6. Baca secara BERPERINGKAT
  • Peringkat permulaan : Baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhannya.
  • Peringkat seterusnya : Membaca untuk mendapatkan maklumat.