- Ringkas dan padat ( kg : kampung)
- Tulis cepat dan jelas
- Gunakan simbol yang boleh difahami ( contoh : > lebih )
08 September 2007
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 7 )
7. Catat nota
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 6 )
6. Elak gangguan
- Berbual / bermain / ingat perkara lain / berkhayal
- Alih perhatian / prasangka
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 5 )
5. Aktif dan diam
- Ambil bahagian dalam perbincangan
- Jika tidak faham bertanyalah segera
- Diam dalam makna memberi sepenuh perhatian (memudahkan pemahaman)
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 4 )
4. Ulang kaji tajuk awal
- Bacaan awal (sebelum menghadiri kelas / waktu malam)
- Dapat menjangka awal perkataan / istilah / rumus penting
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 3 )
3. Duduk dekat dengan guru
- Mendengar dengan jelas (dapat lebih tumpuan)
- Senang bertanya
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 2 )
2. Peralatan yang mencukupi
- Alat tulis / buku nota
- Buku ruukkan / teks
- Kertas nota
aspirasidiri : Teknik Mendengar Berkesan ( 1 )
1. Bersedia
- Tetapkan matlamat / harapan ibu bapa
- Menanam minat terhadap mata pelajaran
- Menanam minat terhadap guru yang mengajar
- Tidak penat
- Tidak mengantuk
aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 5 )
5. BAGAIMANA mengemukakan soalan ?
Mulakan dengan : maafkan saya cikgu....
Mulakan dengan : maafkan saya cikgu....
- Cikgu, apa makna ..............
- Cikgu, bagaimana ia berfungsi ?
- Cikgu, bagaimanakah .........
- Cikgu, boleh ulangkan cara penyelesaian tadi ?
- Cikgu, mengapakah ia berubah ?
- Cikgu, minta jelaskan sekali lagi tentang .........
aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 4 )
4. Apakah yang hendak ditanya ?
- Perkataan baru
- Istilah baru
- Gambarajah yang kabur
- Formula yang rumit
- Konsp yang tidak difahami
- Penggunaan formula / rumus
aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 3 )
3. Mengapa MALU bertanya ?
- Rasa rendah diri
- Tidak yakin pada diri sendiri
- Merasakan orang lain lebih padai
- Bimbang ditertawakan oleh rakan
- Bimbang orang lain akan mengatakan kita tidak tahu
aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 2 )
2. MENGAPA bertanya ?
- Kurang faham sesuatu konsep
- Kurang pasti apa yang dibaca, didengar, dilihat.
- Tidak faham tentang istilah yang guru gunakan
- Untuk mendapatkan jawapan
- Untuk mendapatkan penjelasan lanjut daripada guru
aspirasidiri : Kemahiran Bertanya Dalam Pembelajaran ( 1 )
1. Bertanya atau diam ?
Rajin bertanya luas pengetahuan, malu bertanya sesat jalan.
Pertanyaan penting bagi mengatasi masalah kurang faham. Murid-murid selalu atau pernah memerhatikan kanak-kanak kecil (adik-adik kita umpamanya) mempunyai tabiat yang baik sekali terhadap proses pembelajaran, iaitu sering bertanya apabila mereka mempunyai masalah.
Rajin bertanya luas pengetahuan, malu bertanya sesat jalan.
Pertanyaan penting bagi mengatasi masalah kurang faham. Murid-murid selalu atau pernah memerhatikan kanak-kanak kecil (adik-adik kita umpamanya) mempunyai tabiat yang baik sekali terhadap proses pembelajaran, iaitu sering bertanya apabila mereka mempunyai masalah.
aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 9 )
9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
- Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
- Tandakan isi penting dengan highlither
- Gunakan kamus untuk istilah sukar
aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 8 )
8. CATATKAN isi yang dibaca
- Mengukuhkan ingatan
- Dapat mengelak daripada mengantuk
aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 7 )
7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca
- Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H ( What, When, Where, Why, Who, How)
- Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?.
aspirasidiri : Menggarap Kemahiran Membaca : ( 6 )
6. Baca secara BERPERINGKAT
- Peringkat permulaan : Baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhannya.
- Peringkat seterusnya : Membaca untuk mendapatkan maklumat.