Didikan Rohani Dengan Ibadah. عن عمرو بن شُعَيْبٍ عن أَبِيهِ عن جَدِّهِ قَالَ، قَالَ رسولُ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْع سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءَ عَشْرِ سِنِينَ، وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي المَضَاجِعِ.[4] Yang bermaksud, Daripada ‘Amru bin Syu‘aib, daripada bapanya, daripada datuknya berkata, sabda Rasulullah saw: “Perintahlah anak-anakmu mendirikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka jika meninggalkannya ketika berumur sepuluh tahun serta pisahkan tempat tidur mereka.

Perkhidmatan

Pengiktirafan Majalah Pendidik kepada Blog Aspirasi Diri

Keluaran Disember 2010, MS 30

08 April 2015

Rotan

SH 7 April 2015
KOTA KINABALU - Hukuman rotan di sekolah masih relevan bagi tujuan mendidik dan mendisiplinkan pelajar, kata Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Komander (Kehormat) Hashim Adnan.
 
Katanya, walaupun banyak negara khususnya di barat sudah memansuhkan hukuman rotan di sekolah, dalam konteks negara-negara di timur termasuk Malaysia, hukuman rotan di sekolah masih diperlukan.
 
"Kita berharap, kalau dapat, kita teruskan juga hukuman rotan ini tetapi secara berhemahlah, bukan sesuka hati...merotan itu bukan sewenang-wenangnya. Ia perlu dijalankan secara profesional dan setelah berkali-kali amaran dikeluarkan. Kalau bimbingan dan pendekatan psikologi masih tak jalan barulah rotan.
 
"Itu pun bukan kita sesuka hati guna rotan. Bukan sampai cedera. Kalau boleh bahagian yang perlu dirotan ialah di bahagian punggung sahaja," katanya kepada Bernama selepas menjadi panelis Dialog Polisi dan Libat Urus Awam: Hukuman Rotan Terhadap Murid Zon Sabah dan Wilayah Persekutuan di Universiti Malaysia Sabah, hari ini.
 
Menurut Hashim menangani masalah disiplin di kalangan pelajar seperti ponteng dan melepak pada masa persekolahan memerlukan ketegasan pihak sekolah termasuk menggunakan hukuman rotan bagi memastikan pelajar tidak sewenang-wenang melanggar peraturan sekolah.

Katanya, sekiranya masalah disiplin tidak ditangani secara bijaksana dikhuatiri ia akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah sekali gus boleh menjejaskan prestasi pendidikan anak bangsa yang merupakan pewaris generasi masa depan Malaysia.
 
Hashim berkata, untuk melahirkan generasi yang baik dan berguna kepada negara, didikan perlu bermula sejak di bangku sekolah lagi, kerana kegagalan pendidikan generasi baharu di sekolah boleh menimbulkan masalah sosial dalam masyarakat di kemudian hari.
 
"Hari ini 75 peratus daripada guru di Malaysia adalah wanita. Guru lelaki sedikit sahaja. Kalau guru lelaki sikit bagaimana nak tangani pelajar-pelajar lelaki (bermasalah). Pelajar perempuan tidak seteruk pelajar lelaki (dari segi disiplin)," katanya. - Bernam

SH 7 .2. 2015
KUALA TERENGGANU – Rotan adalah salah satu kaedah untuk mendidik anak-anak, bagaimanapun, ia adalah pilihan terakhir yang boleh digunakan terhadap anak-anak yang telah mumayyiz, iaitu telah pandai membezakan perkara baik dan buruk.
Pegawai Psikologi Unit kaunseling Pejabat Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar & Alumni) Hepa, Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Rosni Mohammad berkata, pendekatan mendidik dengan pukulan adalah kaedah terakhir, iaitu setelah semua cara diplomasi tidak berjaya.

“Merotan atau memukul anak bagi tujuan mendidik dan mendisiplinkan anak adalah diharuskan dalam Islam, iaitu ketika anak mula berumur 10 tahun sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Ajar anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun, dan (sekiranya mereka enggan) pukul mereka apabila mencecah 10 tahun”. (Hadis Riwayat Abu Daud).

“Hakikatnya dari segi psikologi, budaya merotan untuk mendidik  yang diamalkan oleh masyarakat timur dalam memberi didikan dan asuhan kepada anak supaya akur serta patuh kepada ibu bapa,” katanya.

Beliau berkata, walaupun Islam mengharuskan memukul atau merotan anak bagi tujuan mendidik, ia perlulah dilakukan dengan syarat yang ketat.

“Sekiranya ia kesalahan pertama, ibu bapa hendaklah memberi peluang untuk anak dan memaafkan kesalahan mereka dengan membuat perjanjian tidak mengulangi kesalahan yang sama.

“Ibu bapa juga perlulah memberi kaunseling terlebih dahulu agar anak celik akal kenapa perkara itu salah dan ibu bapa wajib memberikan pemahaman berhubung gaya tingkah laku positif dalam kehidupan mereka,” katanya.


Tak boleh pukul anak belum muamyyiz
Rosni berkata, berdasarkan hadis riwayat Abu Daud, tidak boleh memukul anak yang belum mumayyiz, iaitu belum mampu membezakan antara yang baik dan buruk dan jangan memukul anak ketika ibu atau bapa berada dalam keadaan sangat marah.

Katanya, ia dititikberatkan  kerana khuatir ibu bapa tidak dapat mengawal diri dan pukulan akan melampaui batas yang diharuskan syarak, justeru, ibu bapa perlu mengelak daripada memukul kawasan badan yang menyakitkan dan menimbulkan kesan sampingan seperti kepala, muka, dada dan perut.

“Merotan bagi kesalahan pertama seharusnya tidak keras dan tidak memedihkan. Pukulan itu pula hendaklah pada tangan dan kaki menggunakan rotan yang lembut.

Pukulan mendidik cukup sekali atau tidak melebihi tiga kali kepada anak-anak,” katanya.

Menurut Rosni, kanak-kanak yang kerap dirotan akan mengalami perasaan trauma apabila berdepan dengan ibu bapa mereka kerana mereka akan menganggap bahawa rotan sebagai satu hukuman kepada mereka bukannya pengajaran.

“Oleh itu, ibu bapa perlu menyatakan sebab mengapa mereka merotan anak-anak. Sebagai contoh, ibu bapa merotan disebabkan oleh anak tidak sembahyang ketika berusia 10 tahun.

“Selain itu, hukuman rotan yang melampau akan menimbulkan perasaan takut anak terhadap ibu bapa. Hubungan anak dengan ibu bapa akan menjadi semakin renggang akibat ketakutan yang dialami. Anak-anak juga mengalami kurang kasih sayang dan kurang kepercayaan terhadap ibu bapa,” katanya.

Beliau berkata, kesan rotan juga boleh menyebabkan anak menjadi murung dan kurang aktif.


Nilai moral tinggi
“Lazimnya, pada peringkat usia kanak-kanak, mereka seorang yang aktif dan periang, tetapi sekiranya mereka sentiasa dirotan, ia akan menyebabkan anak tidak membesar dengan baik.

“Kesan merotan ini bukan sahaja menimbulkan kesakitan fizikal kepada anak malahan apabila mereka selalu dirotan, sering kali akan terbawa-bawa dengan hukuman merotan ini hingga dewasa dan berkeluarga. Hal ini berkemungkinan mereka akan melakukan perkara yang sama kepada anak mereka kelak,” katanya.

Rosni berkata, hukuman rotan sebagai tindakan untuk mendidik anak mereka.

Kesannya, generasi pada masa dahulu lebih memiliki nilai moral yang tinggi berbanding generasi pada masa kini.

“Terdapat beberapa pemikir barat memberi pandangan mengenai hukuman rotan antaranya, Friedman dan Schonberg (1994), mentakrifkan perbuatan memukul sebagai tujuan mendisiplinkan anak bagi membentuk sahsiah diri yang sempurna termasuk  kesempurnaan moral dan etika.

"Memukul anak dengan tujuan hendak mengubah perangai mereka menjadi baik berlainan dengan penderaan bagi tujuan mendisiplinkan mereka.

“Manakala, Larzelere (2001) mengatakan dalam keadaan tertentu, menggunakan hukuman berat seperti merotan membuatkan anak itu lebih berdisiplin berbanding anak yang tidak dikenakan hukuman dan hanya menggunakan nasihat, amaran ataupun denda.

"Jika hukuman berat ini kerap dan tidak memalukan, ia adalah hukuman paling baik bagi mendisiplinkan anak,” katanya.


Masih relevan
Sehubungan itu, katanya, dapat disimpulkan bahawa merotan sebenarnya tidak terlalu teruk dan tidak mencederakan anggota badan walaupun  kanak-kanak akan berasa pedih serta sakit malah ia bertujuan bagi menyatakan hukuman yang diberikan adalah kerana kesalahan yang sudah beberapa kali dinasihati dan diberi amaran tidak dipatuhi.

Rosni berkata, hukuman rotan masih relevan untuk dipraktikkan oleh ibu bapa masa kini, bagaimanapun ia perlu mengikut garis panduan khusus, peraturan dan prosedur yang dibenarkan.

“Kajian mendalam perlu dilakukan sebelum melaksanakan cadangan merotan dijadikan kesalahan jenayah yang dicadangkan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Sebolehnya, kita perlu cuba menggunakan gaya dan teknik keibubapaan yang disebut sebagai keibubapaan positif. Mereka tidak mengamalkan kaedah memarahi anak apatah lagi menghukum anak dan segala dalam kaunseling kita mendengar keluhan masalah anak-anak dan menegur mereka dengan  kata-kata positif serta menggunakan pendekatan berhemah," katanya.

Kata beliau, dalam Islam memukul adalah tindakan paling akhir sekiranya segala nasihat, tunjuk ajar dan ancaman tidak memberikan sebarang kesan terhadap anak.
Post a Comment

Modul Guru Penyayang

Posting Ke-2 Paling Popular (1041 Pelawat)(25873 Pelawat 14.4.2015)

Teks disusun dan dibacakan oleh nurabadi sempena hari Anugerah Cemerlang & Konvokesyen Pra Sekolah SK Seri Taman Kluang Barat 2011

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِ الْعَالَمِيْنَ حَمْدًا يُوَافِى نِعَامَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ يَارَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِيْنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ اْلأَهْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِيْ لَنَا بِهَا جَمِيْعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ أَعْلَى الدَّرَجَاتِ وَتُبَلِّغُنَا بِهَا أَقْصَى اْلغَايَاتِ مِنْ جَمِيْعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ

اَللَّهُمَّ يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

Kami memanjatkan kesyukuran kepada-Mu kerana mengizinkan kami untuk mengadakan dan berada dalam Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Konvokesyen Pra Sekolah SK Seri Taman Kluang Barat, 2011

اَللَّهُمَّ يَا مُجِيْبَ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الْحَاجَاتِ

Kami memohon kepada-Mu , agar Eangkau berkati majlis ini dengan limpahan rahman dan rahim-Mu, semoga segala usaha kami dalam menjayakan majlis ini mendapat keredhaan dan hidayah-Mu. Tidak juga lupa kepada para pendidik yang telah menyumbang khidmat dan menabur bakti mereka di sekolah yang bertuah ini .

اَللَّهُمَّ يَا قَوِيُّ يَا عَزِيْزُ يَا فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيْدُ

Di saat ini juga kami rafa’kan tangan kehambaan mengharapkan ihsan-Mu agar Engkau teruskan dan lanjutkan kecemerlangan yang sudah kami capai samada dalam bidang akademik mahupun aspek pembinaan sahsiah insan dan seterusnya menganugerahkan kepada kami kecemerlangan demi kecemerlangan yang lebih bermakna dalam pelbagai bidang pada masa-masa akan datang.

اَللَّهُمَّ يَا مُهَيْمِنُ يَا رَقِيْبُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

Jadikanlah pelajar-pelajar yang menerima hadiah dan sijil penghargaan pada hari ini sebagai pelajar-pelajar yang bersyukur di atas pengiktirafan ini. Jadikanlah mereka pelajar-pelajar yang akan sentiasa berusaha dengan gigih dan tekun untuk meningkatkan potensi dan prestasi mereka dalam bidang akademik mahupun ketrampilan peribadi yang luhur. Malah kami memohon daripada-Mu Ya Allah dengan penuh ketaakulan agar majlis anugerah ini akan menjadi sumber inspirasi kepada pelajar-pelajar lain supaya mereka sama-sama mengerah keringat dan menggembleng tenaga untuk mencapai kecemerlangan demi mengharumkan nama sekolah ini.


اللَّهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ أَعْمَارِنَا ءَاخِرُهُ وَخَيْرَ أَعْمَالِنَا خَوَاتِمُهُ وَخَيْرَ أيَّامِنَا يَوْمَ ألْقَاكَ فِيْهِ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ
وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا
وَلاَ تَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا.

Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Dan janganlah Engkau jadikan pada diri kami ini, dan mereka yang bersama kami, kebinasaan, dan menyingkirkan kami dari memperolehi rahmat

رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامَا إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ اْلأَبْرَارِ. يَا عَزِيْزُ يَاغَفَّارُ يَارَبَّ الْعَالَمِيْنَ
وَصَلَّى الله ُ وَسَلَّمَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

Posting Paling Popular Sepanjang 2012 : (3163 Pelawat)

aspirasidiri : Jadual Waktu Belajar Persendirian (Hari Bersekolah & Cuti Sekolah)

Murid yang mampu mengurus masa berpotensi untuk mendapat pencapaian yang baik dalam bidang Akademik. Sehari kehidupan seorang murid sekolah menempuh aktiviti pembelajaran yang berbeza. Di sekolah seorang murid tertakluk dengan jadual yang disediakan oleh pihak sekolah. Namun bagaimana pula ketika berada di rumah. Aktiviti hujung minggu perlu dikawal Jangan biarkan ianya berlalu begitu sahaja. Sedaikan jadual hujung minggu disesuaikan dengan aktiviti anjuran sekolah. Jika sekolah mengadakan kelas tambahan pada minggu ke-2 dan ke-4, masukkan aktiviti tersebut di dalam jadual agar kita dapat merancang aktiviti hujng minggu dengan aktiviti yang selaras dengan diri kita yang masih bergelar murid sekolah. Bagaimana pula ketika sekolah sedang bercuti ? Cuti sekolah yang tidak dirancang merugikan kita. Peluang tersebut perlu kita ambil dengan kita mengatur masa belajar mengikut keselesaan kita. Jangan gadaikan masa depan dengan hanya berseronok sahaja. Apa yang kita lakukan sekarang ini natijah yang kita perolehi adalah di masa depan. Sekarang kita bersusah payah belajar, Insya Allah hidup kita akan selesa pada masa depan dengan kerjaya yang kita ceburi. Seperkara lagi, apabila kita menyusun jadual jangan kita lupa masukkan sekali matapelajaran sekolah agama, dan aktiviti belajar agama ( mengaji quran). Ini adalah kerana pengabaian kepada aktiviti belajar agama akan menyebabkan persiapan hidup kita akan pincang. Belajar akademik sahaja sedangkan belajar agama terabai. Kata Imam Syafie :

Barangsiapa yang Menginginkan Dunia …

مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ

“Barangsiapa yang menginginkan dunia, maka hendaknya menuntut ilmu dan barangsiapa yang menginginkan akhirat, maka hendaknya ia menuntut ilmu”.

Jadual Waktu Persendirian Cuti Sekolah


Jadual Waktu Sekolah



Jadual Waktu Persendirian Hari Bersekolah

Modul PRS


Kandungan : Panduan Perlaksanaan PRS di Sekolah

++klikdownload++Modul P R S ++klikdownload++

Modul RIMUP 2011

Kandungan : Modul RIMUP 3H2M :
"Perhatian" Video Sejarah Kemerdikaan akan di UPLOAD di youtiube dalam masa terdekat. Akan dimaklumkan kemudian.

++klikdownload++Kertas Kerja RIMUP++klikdownload++

++klikdownload++Video RIMUP++klikdownload++

"Perkongsian" Perancangan UBK 2011 Untuk download


Kandungan : Perancangan Strategik, Rancangan Tahunan, Pelan Tindakan, Carta Gantt

++klikdownload++Buku Pengurusan UBK 2011++klikdownload++

Konvensyen PERASA Peringkat Kebangsaan ke-8

Ekslusif Buat Kulator & Kulaan Konvensyen

++klikdownload++ PERASA++klikdownload++

Modul Kajian Tindakan


Kandungan : Panduan Untuk Membuat Kajian Tindakan di Sekolah

++klikdownload++Modul Kajian Tindakan++klikdownload++

Modul Kepimpinan 2011


Kandungan : Modul Kepimpinan 3H2M, 1H di SK Perempuan Bandar

++klikdownload++Modul Kepimpinan++klikdownload++

"Perkongsian" Dokumen Kelab UBK SR Utk Download


Isi kandungan : Perlembagaan Kelab, Cth Aktiviti Tahunan, dll

++klikdownload++Dokumen Pengurusan Kelab UBK++klikdownload++

e-Pengurusan UBK untuk download

Sila dapatkan no unprotected untuk pengaktifan dengan meninggalkan e mail d soutmax
+++klik link ++++e pengurusan bdk++++klik link++++

Waman Jahada Fainnama Yujahidu Linafsih......

Saya admin aspirasidiri menyuarakan KECAMAN sekeras-kerasnya terhadap Laknatullah Rejim Zionis kerana melakukan serangan terhadap SAUDARA-saudara saya di ....GAZZA.... Jahanam, Jahanam Zionis, Hancur, Hancur Zionis. Ihzihum Wansurna Alaihim.... Saya berdoa agar rakyat Palastin tabah dan terus berjuang mempertahankan malahan menyerang keangkuhan Rejim Zionis... Menang atas Rejim Zionis atau Menang Sebagai SYAHID bertemu Allah... Yujahidu na Fi Sabilillah... Fayaktalun na wayuk talun ..... terus berjuang .... samada kamu membunuh atau di bunuh... .... Ya Allah Kami Tidak Dapat Berjuang Seperti Mereka..... tetapi kemi berdoa ... Wamautana, Bimauti Syuhada' ....seperti MEREKA.. Ijabata li dua'

jemput tinggalkan jejak di blog apirasidiri