Hikmah Menjalani Ibadah Puasa antaranya ialah menghayati kesungguhan berpuasa walaupun di dalam keadaan sukar. Di negara kita, berpuasa dengan realiti negara yang harmoni aman dan tenteram, adakah berbeza dengan berpuasa di negara-negara yang sedang melaluai pergolakan. Sebut sahaja Negara Mesir dan Syria umum mengetahui keadaan negara tersebut sekarang ini. Negara Afrika apatah lagi. Apa bezanya menjalankan ibadah puasa antara mereka dibandingkan dengan kita ? Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang yang disanggupi, kalimah yang sering diulang ketika kita berwirid. Bukankah lebih besar ujian Allah maka lebih tinggi darjat mereka yang melaluinya ?
Bukankah Perang yang berlaku di dalam sejarah Islam, ada yang berlaku di dalam bulam Ramadan ? Perang Badar, peristiwa yang boleh dipelajari.
Apa kaitannya perjuangan di bualan Ramadan dengan perjuangan untuk meningkat martabat ilmu di dalam diri. Belajar, menambah ilmu, adalah wajib. Setiap yang bergelar pelajar, belajar tarafnya sama dengan makna perjuangan. Rintangan untuk menutut ilmu bukan kepalang dugaannya. Kita biasa mendengar isu murid cicir akibat tidak mempunyai pembiayaan akibat kemiskinan. Kita bisa mendengar seorang abang yang berkorban cita-cita kerana memberikan laluan kepada adik-adiknya yang lain. Kita biasa mendengar seorang ibu terpaksa mengagahkan diri mencari nafkah bagi memastikan anak-anaknya dapat besekolah seperti orang lain. Inilah hikmah. Mengagahi diri walau dalam keadaan apa sekalipun kesungguhan belajar perlu dipertingkatkan dengan menghayati Puasa Ramadan yang sedang kita jalani.
Sama sahaja di mana sahaja kita berada. Di situ kita akan diuji. Jika di Afrika diuji dengan kesukaran. Kita diuji dengan kemewahan. Di Palastin satu masa dulu sukar untuk mencari tempat belajar, kita dibentangkan dengan pusat pengajian yang berselerak di sana sini. Kita diuji dengan kemewahan dan kesenangan. Kita diuji oleh ujian dalaman. Yang mampu membuatkan kita tidur dengan hembusan angin kemewahan. Yang membuatkan kita terlena dangan keghairahan hiburan yang melalaikan. Tanya sahaja kepada remaja kita apa yang mereka inginkan. Tentu kita dapat mengagak apa jawapan mereka.
Rintangan dalam diri berlaku di mana-mana, siapa yang berjaya menghadapinya, ilmu bakal membawanya ke masa depan yang lebih gemilang. Bukan sekadar di dunia malahan hingga ke akhirat tempat yang kekal abadi. Itulah perjuangan menuntut ilmu iaitu kejayaan di dunia dan di akhirat. Demikianlah semangat puasa Ramadan tingkatan yang sepatutnya bertambah tinggi penghayatan saban tahun. Menjadi orang bertaqwa selepas melalui madrasah Ramadan. Semua itu mesti dilakukan (Ibadah Puasa) dengan ilmu. Perjuangan Menuntut Ilmu. Jangan hanya menjadi berpuasa seperti orang awam sahaja.
Ada terdapat 3 jenis tahap puasa.
Imam Ghazali dalam kitabnya ‘Ihya Ulumiddin’ menyebut :3“Puasa ada tiga kedudukan:
- Puasa al-umum,
- Puasa al-khusus
- Puasa khusus al-khusus.
Tahap pertama: Puasa al-umum ialah menahan perut dan kemaluan dari memenuhi kehendak syahwat. Puasa tahap ini adalah paling rendah hanya puasa orang awam. Puasa sebegini hanya sekadar meninggalkan makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa.
Tahap kedua: Puasa al-khusus pula ialah menahan pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota badan dari melakukan dosa. Puasa di tahap ini pula adalah di tingkatan kedua iaitu puasa orang khas. Puasa dbagi tahap ini akan cuba menjaga akhlak dan melakukan pekara-perkara sunat bagi menambahkan lagi kualiti puasanya.
Tahap ketiga : Puasa Khusus al-khusus ialah menahan hati dari keinginan yang buruk dan dari memikirkan sesuatu selain dari Allah secara total. Puasa akan terbatal pada tahap ini lantaran memikirkan perkara-perkara selain dari Allah dan hari akhirat.
Demikian juga akan terbatal puasa dengan memikirkan dunia kecuali urusan dunia yang kepentingannya untuk agama kerana itu termasuk dalam bekalan akhirat dan bukan urusan dunia. Arbab al-Qulub (orang yang prihatin dengan hati mereka) berkata:
Sesiapa yang pada siang Ramadhan tergerak keinginannya mencari apa yang akan dimakan ketika berbuka puasa, maka ditulis satu kesalahan, kerana ianya lahir dari sikap kurang percaya kepada pemberian Allah dan kurang yakin terhadap rezekinya yang telah dijanjikan. Tahap puasa seperti ini ialah tahap para nabi, al-Siddiqin dan al-Muqarrabin.
Puasa seperti ini ialah tahap para nabi, al-Siddiqin dan al-Muqarrabin. Puasa seperti ini tidak mungkin dapat digambarkan dengan perkataan tetapi boleh direalisasikan dengan amalan.
Di tahap ini adalah di tingkatan ketiga iaitu puasa yang paling khas. Mereka bukan sahaja menjaga segala perkara yang membatalkan puasa tetapi juga perkara yang boleh membatalkan pahala puasa. Anggota badan turut berpuasa dan hati pula sentiasa berzikir kepada ALLAH, subhanallah!!. Antara akhlak bagi mencapai tahap ini ialah menjaga lidah dan mulut. Orang yang berpuasa perlu menjaga lidah daripada bercakap perkara yang sia-sia.
Bagaimana untuk mencapai puasa tahap yang ketiga ini?
Menurut Imam al-Ghazali juga bagi mencapai tahap puasa al-khusus iaitu puasa orang soleh maka perlu menyempurnakan 6 perkara iaitu:
- Menundukkan pandangan dan menahan dari melihat perkara yang tercela dan dibenci oleh syariat serta dari segala perkara yang boleh menggangu dan melalaikan hati dari mengingati Allah S.W.T.
- Memelihara lidah dari menuturkan perkataan yang tidak berfaedah seperti gurau senda, mengumpat, dusta dan sebagainya. Hendaklah lebih banyak berdiam diri, memperbanyakkan zikir dan membaca al-Quran.
- Menahan dari mendengar perkataan yang dibenci oleh syarak. Ini kerana setiap perkataan yang diharamkan dituturkan maka haram juga didengar. Justeru, Allah Menyamakan pendengaran haram dengan memakan harta haram seperti firman-Nya:
Maksudnya:
“Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya).”
(Surah al-Maidah: 42)
- Menahan anggota tubuh badan dari melakukan dosa seperti menahan tangan dan kaki dari perkara yang dilarang dan menahan perut dari perkara-perkara syubhat ketika berbuka. Ini kerana tidak ada makna berpuasa sekiranya pada siang hari menahannya dari makanan halal tetapi berbuka dengan makanan haram.
- Tidak berlebihan ketika berbuka dengan makanan halal sehingga perut penuh dengan makanan tersebut. Ini kerana tidak ada bekas yang lebih dibenci oleh Allah dari perut yang penuh dengan makanan halal. Bagaimana mungkin seseorang itu mampu mematahkan keingginan syahwatnya dan mengalahkan musuhnya sedangkan ketika berbuka ia seolah-olah hendak mengembalikan semula makanan yang terlepas ketika ia berpuasa pada siang harinya. Hingga sesetengah mereka memakan makanan yang tidak biasa dimakannya ketika hari tidak diwajibkan berpuasa.
- Hendaklah timbul dalam hatinya rasa takut dan penghargaan kepada Allah, kerana dia tidak tahu sama ada puasanya diterima oleh Allah dan termasuk di kalangan orang yang berjaya, ataupun puasanya tidak diterima lalu dia termasuk di kalangan orang yang celaka.
Penutup.
Dikedudukan mana puasa kita?