KUALA LUMPUR 6 Dis. - Seramai 48,520 orang murid di negara ini mempunyai masalah pembelajaran termasuk penghidap Sindrom Down, Autism dan Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD), persidangan Dewan Negara diberitahu hari ini.
Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong berkata daripada jumlah itu, seramai 29,169 orang adalah murid sekolah rendah dan selebihnya murid sekolah menengah.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121206/dn_29/48520-murid-punyai-masalah-pembelajaran#ixzz2EI6UKUAT
© Utusan Melayu (M) Bhd
Beberapa minggu lagi sesi persekolahan akan kembali. Ibu bapa perlu memahami keupayaan anak-anak. Ada dalam kalangan ibu bapa tidak menyedari anak mereka berada di dalam kelompok murid mempunyai masalah pembelajaran. Untuk mengenalpasti status anak-anak, para ibu bapa boleh membawa anak-anak mereka berjumpa DR. Mengesannya pada peringkat awal adalah penting kerana ianya melibatkan masa depan anak tersebut. Ada dalam kalangan ibu bapa yang tidak dapat menerima anak mereka berada di dalam kumpulan ini. Mereka merasakan adalah tidak logik sekiranya anak mereka yang ini ada masalah dalam pembelajaran sedangkan adik beradik yang lain adalah normal. Sistem KSSR sekarang ini tidak memungkinkan mereka berada pada pencapaian murid normal yang diukur mengikut band 1 hingga band 6. Selain murid bermasalah pembelajaran tidak dapat apa yang sepatutnya di dalam sistem pendidikan KSSR, "mereka" menjadi cabaran kepada guru untuk mengendalikan "mereka" ketika sesi pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan. Biarlah mereka berada di dalam kelas, satu berhadapan satu. Seorang guru membimbing seorang murid bermasalah pembelajaran. Mereka akan lebih mendapat perhatian yang sewajarnya kerana ianya adalah hak "mereka" di dalam sistem khusus yang disediakan buat mereka. Apa yang penting lagi ialah ibu bapa dapat membezakan murid yang bermasalah dalam pelajarannya kerana sikap malas dengan murid yang mempunyai ciri-ciri tertentu yang termasuk di dalam kumpulan murid bermasalah dalam pembelajaran. Kedua-duanya ini berbeza dengan ketara sekali.
DESLEKSIA
Ciri kanak Bermasalah Pembelajaran
• Kecerdasan normal, tetapi prestasi pembelajaran di bawah tahap yang dijangkakan
• kurang memberi perhatian terhadap pembelajaran
• perkembangan kognitif lambat
• keupayaan koodinasi motor yang lemah
• masalah membuat persepsi dan tanggapan
• kesulitan dalam pertuturan
• kesukaran dalam bacaan
• kesukaran dalam tulisan
• kesukaran dalam matematik
• t.laku sosial tidak sesuai.
MEMAHAMI MURID DISLEKSIA
• “ Kanak-kanak disleksia membingungkan.Dia tampak cerdik dan berkemampuan, segar dan berminat, mempunyai kemahiran lisan yang baik….. Tetapi kemahiran membaca dan menulis lemah daripada apa yang dijangkakan, semacam di bawah potensinya. Dia senang dianggap tidak menumpukan perhatian, malas atau cuai “
DISLEKSIA
• Mengenali disleksia sebagai suatu kesukaran pembelajaran sepesifik
• Memahami bahawa kanak disleksia mempunyai kekuatan yang boleh membantu mereka mengatasi kesukaran spesifik
APA ITU DISLEKSIA
• Perkataan disleksia ( dyslexia ) gabungan dua perkataan Greek iaitu ‘dys’ bermaksud kesukaran dan ‘lexia’ bermaksud perkataan.Diterjemah membawa maksud ‘ kesukaran dengan perkataan bertulis’.
• British Psycological Society ( 1999 ) - “Dyslexia is evident when accurate and fluent word reading or spelling develops or with great difficulty”( Disleksia terbukti wujud apabila ketepatan dan kelancaran membaca atau mengeja berkembang dengan kesukaran yang amat sangat )
MASALAH BAHASA
• Masalah membaca : -
• a. disleksia audiotori
• b. disleksia visual
• c. disleksia fonologikal
• d. disleksia pusat
• e. disleksia emosional
• f. disleksia pegagogik
Istilah dan makna
• Susah menguasai kemahiran membaca dan menulis TETAPI memiliki bakat, kepintaran atau kecerdasan yang lain.
• Disebabkan oleh perbezaan dalam cara otak memproses maklumat- terutama sekali berkenaan dengan bunyi, simbol dan makna
• .
OTAK TERBAHAGI KEPADA DUA SFERA
• Sebelah Kiri - Penggunaan bahasa, Pemikiran Logik , Susunan dan struktur
• Sebelah kanan visual, daya kreatif dan kemahiran seni.
Otak Sebelah Mana ? Disleksia
• Orang disleksia cenderung menggunakan otak kanan.
• - Cara berfikir dan belajar mereka berlainan.
• - Berbakat kreatif/ seni
• - Lemah dalam kemahiran bahasa, logik, turutan dan struktur.
Lelaki atau perempuan ?
• Lebih ramai budak lelaki berbanding budak perempuan pada nisbah 3:1.
• Membawa kesan yang berbeza, pada darjah yang berbeza, kepada individu yang berbeza.
• 10-15% mengalami tahap ringan manakala 4% mengalami masalah teruk.
TEORI PENGENALPASTIAN DISLEKSIA
• 1. Teori kepincangan ( Discrepancy
• - Kepincangan antara kecerdasan murid dengan kegagalan menguasai kemahiran membaca.
• 2. Teori Pengasingan ( Exclusion )
• - Disleksia tidak boleh dikategorikan sebagai masalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan. Kerana mereka tidak mengalami masalah gangguan emosi yang teruk.
FAKTOR KEJADIAN DISLEKSIA
• Genetik ( kromonsom 15, 1 dan 16 )
• Biologi ( lahir tidak cukup bulan )
• Kemantangan ( Saraf lambat berkembang ) kajian - kanak lelaki lambat berkembang dibandingkan dengan kanan perempuan
• Faktor lain- ( bahasa, visual, ruang dan motor )
CIRI DAN MASALAH KANAK DISLEKSIA
• 1. Bahasa dan Pertuturan - Kesukaran fonologikal dalam proses pertuturan termasuklah ( perkataan, salah sebut, mencampur adukkan perkataan, lemah sintaksis
• 2. Urutan ( sequencing ) - kesukaran visual dan audiotori. Sukar dalam memadan, mengasing, sukar memakai pakaian, masalah membuka/tutup paip, butang baju, buka pintu.
• 3. Kemahiran motor -motor kasar dan halus ( penggunaan garpu, sukar gunting, menekap, memegang pensil, ikat tali leher, melompat, menangkap bola, sukar naik tangga,naik basikal, menyiapkan kerja, berenang, arahan kiri, kanan, undur, maju kehadapan.
CIRI DAN MASALAH DISLEKSIA
• 4. LATERALITI - Lateraliti bersilang menggunakan kedua belah bahagian kiri dan kanan dalam melakukan pekerjaan.
• ( contoh : sepak kaki kiri, lensa kamera mata kanan )
JENIS-JENIS DISLEKSIA
• A. Dyscalculia ( diskalkulia ) - Matematik
• B. Dysgraphia ( disgrafia ) - bahasa
• Dysparaxia ( dispraksia ) - masalah kordianasi motor-mata- tangan
FAKTOR KEWUJUDAN MASALAH DISLEKSIA
• Faktor pengajaran dan pembelajaran
• - kesesuaian kaedah P&P
• Faktor deria dan Fizikal –
Masalah Murid Disleksia
• 1. Keliru dengan bentuk huruf seakan-akan sama.
• Contoh : ( h --n, c -- e, f -- t, g --q )
• 2. Keliru huruf yang terbalik.
• Contoh : ( w -- m, h -- y, u -- n )
• 3. Keliru huruf songsang.
• Contoh : ( p -- q , b -- d )
• 4. Keliru dengan bunyi seakan-akan sama
• Contoh : ( b -- p, d -- t, m -- n )
• 5. Keliru dengan konsonan berganding
• Contoh : ( sy, ny )
• 6. Keliru semasa menyebut bunyi suku kata
• Contoh : ( lari disebut ‘ lali ‘
MASALAH MATEMATIK
• Keliru dengan nilai nombor
• Keliru angka 6 : 9
• Bilang mengikut urutan.
• Keliru dengan angka belas
• Tidak boleh mengenal angka
• Tidak boleh menulis angka dengan betul
• Tidak boleh melengkap nombor turutan menaik.
• Tidak boleh menyusun dua kumpulan nombor untuk menjadi ayat matematik
• Tidak boleh menulis ayat matematik bagi operasi tolak
MASALAH FIZIKAL/PENGURUSAN DIRI/ SOSIAL
• Pakaian sentiasa tidak kemas/ kotor
• Butang baju salah butang
• Tali kasut tidak diikat rapi
• Kidal
• Tidak berminat dalam pelajaran
• Perhatian singkat dan keliru
• Pengamatan lemah.
MASALAH PERTUTURAN
• Lisan
• Artikulator tidak sempurna
• Sebutan kurang jelas
• Intonasi bacaan
MASALAH DALAM PEMBELAJARAN
• Lemah dalam bacaan
• Lemah menyelesaikan masalah matematik
• Perlakuan mengigit jari dan pen ketika melakukan kerja bertulis
• Bahasa lisan baik dibandingkan daripada penulisan
• Tulisan sukar dibaca, menekan semasa menulis,
• Kerap menggunakan pemadam dan tidak memulakan huruf besar memulakan ayat
PENGENALPASTIAN DISLEKSIA
• PEMERHATIAN
• PELBAGAI UJIAN PIAWAI
• PENAFSIRAN REKOD PRESTASI
• REKOD PROFIL
PROGRAM MEMBANTU DISLEKSIA
• Program kemahiran keibubapaan
• Program peningkatan akademik
• Program Peningkatan Konsep dan Keyakinan diri.
• Program Kaunseling Kelompok
• Program kerjsama antara disiplin
• Program Perkongsian Mengajar Berhasil
Bagaimana Guru Membantu ?
• Kenalpasti kekuatan dan kelemahan
• Kenalpasti bakat, kebolehan atau kemahiran khusus.
• Mengenalpasti pola kesilapan atau masalah spesifik dalam bacaan, tulisan atau cara menjawab matematik.
• Kenalpasti sebab jejas kemajuan
• Pelbagai cara tarik minat
• Memahami gaya pembelajaran
Pendekatan Pengajaran
• Gunakan pelbagai deria : sebut, dengar, lihat, rasa, sentuh
• Kerap ulang : Cara berbeza mengukuh kefahaman dan ingatan
• Berstruktur dan turutan : Dari unit kecil dalam turutan jelas, usahakan kemajuan melalui langkah kecil dan berperingkat.
• Kumalatif : Kaitkan maklumat baru dengan yang dipelajari
• Strategi ingatan/ hafalan : peta minda, lukisan, carta
Dekati kanak-kanak melalui kekuatan
• Ingatkan ciri otak kanan :
• - Kecerdasan visual, kepekaan warna, bentuk dan pola.
• - Kreatif, berbakat seni atau muzik
• - Daya imaginasi kuat
• - Fikiran spontan, intuitif, holistic
Izinkan kanak-kanak bentang hasil kerja melalui cara yang sesuai dengan bakat/ keupayaan
• Jaringan
• gambarajah
• carta aliran
• pita rakaman
• menaip ganti menulis
Apa itu Autisme?
Autisme bermaksud satu gangguan dimana kanak-kanak mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial dan komunikasi serta tingkahlaku terhad dan berulang-ulang. Simptom ini mula ditunjukkan oleh anak-anak seawal umur 3 tahun lagi.
Terdapat pelbagai simptom yang berbeza pada kanak-kanak yang mengalami autisme. Terdapat kanak-kanak yang mempunyai simptom yang ringan dan ada juga kanak-kanak yang mempunyai simptom yang lebih berat. Cuba anda bayangkan sekaki payung, Payung itu mewakili Autisme, dimana dibawa payung itu mengandungi pelbagai simptom yang berbeza. Kanak-kanak autisme boleh mempunyai sebahagian simptom-simptom ini atau keseluruhannya sekali (turut dikenali dengan terma ‘Autism Spectrum Disorder’).
Diantara kategori-kategori bagi gangguan Autisme ini adalah:
-
Autistic disorder” (juga dikenali sebagai “Klasik” Autisme)
-
Sindrom Asperger” (juga dikenali sebagai “Atypical Autism”)
-
Pervasive Developmental Disorder” (tiada spesifikasi tertentu)
Autistic disorder” (juga dikenali sebagai “Klasik” Autisme)
Sindrom Asperger” (juga dikenali sebagai “Atypical Autism”)
Pervasive Developmental Disorder” (tiada spesifikasi tertentu)
*(Pervasive Developmental Disorder can be broken down further to include Childhood Disintegrative Disorder and Rett syndrome.)
Tidak ada ubatan mahupun rawatan bagi mengubati autisme, namun begitu terdapat beberapa kaedah untuk membantu anak-anak autisme dalam kehidupan seharian serta memaksimumkan keupayaan pembelajaran.
Tanda-tanda bagi Autisme.
Terdapat 3 jenis kelakuan pada karektor kanak-kanak Autisme:
1) Kanak-kanak Autisme mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial, masalah dalam komunikasi (lisan dan bukan lisan), tingkah laku berulang dan obsesi melampau.
2) Kesukaran berinteraksi merupakan antara tanda utama dalam autisme. Ibu bapa biasanya akan menyedari masalah autisme di dalam diri anak mereka melalui gejala ini. Seawal bayi lagi, anak – anak yang mempunyai masalah autisme tidak memberi respon atau fokus kepada sesuatu benda dalam jangka masa yang lama. Kanak-kanak yang mempunyai autisme adalah kelihatan seperti anak-anak yang normal namun mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial.
3) Kanak-kanak Autisme gagal untuk memberi respons apabila nama mereka dipanggil dan tidak mahu bertentang mata semasa berkomunikasi. Mereka juga mempunyai kesukaran untuk menafsir pemikiran serta perasaan orang lain, ini kerana mereka kurang sensitif kepada ciri-ciri bersosial seperti intonasi suara dan ekspresi muka. Mereka juga tidak memandang muka apabila bercakap bagi memahami tingkahlaku yang sewajarnya. Mereka kurang untuk memahami perasaan atau emosi orang lain. Kanak-kanak Autisme lebih gemar untuk melakukan perbuatan yang berulang-ulang seperti menghayun atau memusing-musingkan badan atau keadaan yang lebih merbahaya seperti menggigit atau memghantuk kepala. Malahan, mereka juga lambat bertutur berbanding kanak-kanak seusia mereka. Dalam perbualan juga, mereka lebih gemar untuk membahasakan diri mereka dengan menggunakan nama mereka sendiri berbanding menggunakkan kata ganti diri ‘saya’. Selain dari itu, kanak-kanak autisme juga tidak pandai untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain semasa bemain. Ada diantara mereka yang menggunakan melodi lagu ketika bercakap mengenai sesuatu cerita dan kebanyakkan mereka tidak berminat untuk berkongsi cerita bersama rakan perbualan mereka. Kebanyakkan kanak-kanak autisme adalah kurang sensitif kepada rasa sakit namun mereka lebih sensitif kepada bunyi, sentuhan serta sensori (deria rasa). Sifat sensitiviti mereka yang kuat ini merupakan jawapan mengapa mereka yang tidak mahu dirangkul atau dipeluk.
Adakah suntikan vaksin berhubungkait dengan autisme?
Pada masa dahulu, suntikan vaksin turut dikaitkan dengan autisme, namun kajian menunjukkan bahawa tiada kesimpulan saintifik yang dapat menyokong teori ini. Pada masa kini, masih terdapat kajian yang sedang dijalankan berkenaan perkara ini.
Tidak ada ubatan mahupun rawatan bagi mengubati autisme, namun begitu terdapat beberapa kaedah untuk membantu anak-anak autisme dalam kehidupan seharian serta memaksimumkan keupayaan pembelajaran.
Tanda-tanda bagi Autisme.
Terdapat 3 jenis kelakuan pada karektor kanak-kanak Autisme:
1) Kanak-kanak Autisme mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial, masalah dalam komunikasi (lisan dan bukan lisan), tingkah laku berulang dan obsesi melampau.
2) Kesukaran berinteraksi merupakan antara tanda utama dalam autisme. Ibu bapa biasanya akan menyedari masalah autisme di dalam diri anak mereka melalui gejala ini. Seawal bayi lagi, anak – anak yang mempunyai masalah autisme tidak memberi respon atau fokus kepada sesuatu benda dalam jangka masa yang lama. Kanak-kanak yang mempunyai autisme adalah kelihatan seperti anak-anak yang normal namun mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial.
3) Kanak-kanak Autisme gagal untuk memberi respons apabila nama mereka dipanggil dan tidak mahu bertentang mata semasa berkomunikasi. Mereka juga mempunyai kesukaran untuk menafsir pemikiran serta perasaan orang lain, ini kerana mereka kurang sensitif kepada ciri-ciri bersosial seperti intonasi suara dan ekspresi muka. Mereka juga tidak memandang muka apabila bercakap bagi memahami tingkahlaku yang sewajarnya. Mereka kurang untuk memahami perasaan atau emosi orang lain. Kanak-kanak Autisme lebih gemar untuk melakukan perbuatan yang berulang-ulang seperti menghayun atau memusing-musingkan badan atau keadaan yang lebih merbahaya seperti menggigit atau memghantuk kepala. Malahan, mereka juga lambat bertutur berbanding kanak-kanak seusia mereka. Dalam perbualan juga, mereka lebih gemar untuk membahasakan diri mereka dengan menggunakan nama mereka sendiri berbanding menggunakkan kata ganti diri ‘saya’. Selain dari itu, kanak-kanak autisme juga tidak pandai untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain semasa bemain. Ada diantara mereka yang menggunakan melodi lagu ketika bercakap mengenai sesuatu cerita dan kebanyakkan mereka tidak berminat untuk berkongsi cerita bersama rakan perbualan mereka. Kebanyakkan kanak-kanak autisme adalah kurang sensitif kepada rasa sakit namun mereka lebih sensitif kepada bunyi, sentuhan serta sensori (deria rasa). Sifat sensitiviti mereka yang kuat ini merupakan jawapan mengapa mereka yang tidak mahu dirangkul atau dipeluk.
Adakah suntikan vaksin berhubungkait dengan autisme?
Pada masa dahulu, suntikan vaksin turut dikaitkan dengan autisme, namun kajian menunjukkan bahawa tiada kesimpulan saintifik yang dapat menyokong teori ini. Pada masa kini, masih terdapat kajian yang sedang dijalankan berkenaan perkara ini.
Sekiranya, anak anda menunjukkan simptom-simptom autisme, segeralah membawa anak anda berjumpa dengan doktor.
Oleh Nanny V.B.
Oleh Nanny V.B.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) |
Apakah "Hiperaktif " ADHD dan ADD?
ADHD (Attention-Deficit Hyperactive Disorder). Secara biologikal, takrif bagi "hyper-active' adalah pengambilan gula yang berlebihan. Kanak-kanak adalah lebih cenderung kerana pada peringkat usia ini mereka lebih gemarkan makanan rapu, gula-gula dan makanan ruji. Tanpa pengawasan yang sewajarnya kadar gula akan melebihi daripada kapasiti yang sepatutnya. Sememangnya gula amat penting untuk pembekalan tenaga tetapi gula yang di perlukan untuk perkembangan otak adalah gula asli yang mempunyai unsur glukosa iaitu daripada sumber asli seperti sayuran, ubi kentang, ikan dan sumber lain. Namun, gula yang ada di pasaran sekarang adalah gula yang diproses melalui proses pengeringan dan tidak begitu sesuai dengan komposisi tubuh kanak-kanak. Pengambilan gula yang berlebihan oleh kanak-kanak boleh menyebabkan peningkatan suhu badan dan memberi tekanan pada perjalanan darah. Ini akan menyebabkan kanak-kanak hilang tumpuan dan kegagalan untuk memfokus kepada sesuatu perkara. Antara simptom perubahan kimia yang sering di hadapi kanak-kanak ialah:
|
Apakah tanda-tanda ADHD |
Kanak-kanak ADHD haruslah menunjukkan tingkah laku yang terdapat dalam tiga kategori utama yang sering berlaku dalam beberapa persekitaran seperti:
1. Hiperaktiviti
2. Tempoh tumpuan yang singkat
3. Tingkah laku impulsif
|