Penjelasan Status Hadith: Redha Allah Atas Redha Ibu Bapa
Matan Hadith:
رضى الله في رضى الوالدين ، وسخط الله في سخط الوالدين
Terjemahan: Redha Allah adalah pada redha kedua ibu bapa, dan murka Allah adalah pada murka ibu bapa
Takhrij:
Hadith ini dikeluarkan
antaranya oleh al-Tirmizi dalam al-Jami' al-Mukhtasar (no. 1899), Ibn
Hibban dalam al-Taqasim wa al-Anwa' (no. 429), al-Hakim dalam
al-Mustadrak (no. 4/151-152), kesemuanya dari jalur Khalid bin al-Harith
dari Syu'bah dari Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya dari `Abdullah ibn
`Amru dari Nabi SAW secara marfu'.
Juga dikeluarkan
al-Tirmizi (dalam komentar no. 1899) dari jalur Muhammad bin Basyar dari
Muhammad bin Ja'far dari Syu'bah dari Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya
dari `Abdullah ibn `Amru secara Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah ibn
`Amru.
Sesetengah lafaz menyebut (الرَّبِّ - Tuhan) menggantikan perkataan (الله - Allah).
Status Hadith:
Saya katakan: Hadith
ini tidak sahih sebagai kata-kata Nabi SAW, tetapi yang benar ialah ia
adalah kata-kata sahabi : `Abdullah ibn `Amru sahaja.
Hadith ini datang dalam
dua jalur satu Marfu' (bersambung kepada Nabi SAW) dan satu Mauquf
(terhenti kepada Sahabat - `Abdullah ibn `Amru - sebagai kata-katanya
sahaja), dan riwayat yang mahfuz (terpelihara , yang sebetulnya dan
tidak silap) ialah riwayat yang Mauquf.
Dan berkata Imam al-Tirmizi sejurus saja beliau mengeluarkan (meriwayatkan) hadith ini dalam kitabnya al-Jami' al-Mukhtasar :
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ
شُعْبَةَ عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو نَحْوَهُ وَلَمْ يَرْفَعْهُ وَهَذَا أَصَحُّ ... وَهَكَذَا رَوَى
أَصْحَابُ شُعْبَةَ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو مَوْقُوفًا وَلَا نَعْلَمُ أَحَدًا
رَفَعَهُ غَيْرَ خَالِدِ بْنِ الْحَارِثِ
Terjemahan: "telah
menceritakan kami Muhammad bin Basyar dari Muhammad bin Ja'far dari
Syu'bah dari Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya dari `Abdullah ibn `Amru
semisalnya (iaitu hadith yang sama seperti yang diriwayatkan Khalid bin
al-Harith) dan beliau (iaitu Muhammad bin Basyar) tidak meriwayatkannya
secara Marfu' (tetapi Mauquf sahaja) dan riwayat yang Mauquf inilah yang
tepat, ...dan hadith ini diriwayatkan oleh anak-anak murid Syu'bah yang
lainnya dari Syu'bah dari Ya'la dari `Atha' dari Ayahnya dari `Abdullah
bin `Amru secara Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah bin `Amru sahaja,
dan tidaklah diketahui seorangpun dari kalangan murid-murid Syu'bah yang
meriwayatkan hadith ini daripada Syu'bah secara Marfu' selain Khalid
bin al-Harith sahaja" (al-Jami' al-Mukhtasar, komentar hadith no. 1899).
Juga berkata Imam al-Tirmizi lagi dalam kitabnya al-`Ilal al-Kabir:
أصحاب شعبة لا يرفعون هذا الحديث ، ورفعه خالد بن الحارث
Terjamahan: "- Semua -
Murid-murid Syu'bah tidak meriwayatkan hadith ini dari Syu'bah secara
Marfu', Khalid bin al-Harith - sahaja - yang meriwayatkannya secara
Marfu'" (al-`Ilal al-Kabir, no. 365)
Berdasarkan penjelasan
Imam al-Hafiz Abu `Isa al-Tirmizi diatas, dapatlah diketahui bahawa
Khalid bin al-Harith meriwayatkan hadith ini dari Syu'bah secara Marfu' ,
sedangkan Muhammad bin Basyar serta lain-lain murid Syu'bah
meriwayatkan hadith ini dari Syu'bah juga tetapi secara Mauquf sahaja,
dan yang betul ialah ia adalah Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah bin
`Amru sahaja sebagaimana periwayatan majoriti murid-murid Syu'bah.
Manakala Khalid bin al-Harith beliau telah tersilap meriwayatkan hadith
ini secara Marfu'.
Kesimpulannya, ungkapan
ini adalah kata-kata `Abdullah bin `Amru dan bukannya kata-kata Nabi
SAW. Adapun makna intipati kata-kata `Abdullah ibn `Amru ini benar dan
diamalkan fiqhnya.
sumber Klik < SUMBER PERKONGSIAN >