Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan (HMetro)
Apabila ada antara anak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas atau terlalu lambat memahami sesuatu perkara, berkemungkinan mereka berhadapan dengan masalah pembelajaran ataupun lembam.
Malah, pencapaian dalam pelajaran atau akademik di kalangan mereka juga berbeza. Jika kanak-kanak normal dapat mengikuti pembelajaran ketika guru mengajar, kanak-kanak yang mengalami masalah ini akan ketinggalan dan tidak dapat mengikut apa diajar oleh guru.
Pakar Terapi Pertuturan Kanan, Jabatan Fizikal & Pemulihan Perubatan Pusat Perubatan Prince Court, Linda Blankanette berkata, kanak-kanak yang berhadapan dengan masalah pembelajaran tidak mempunyai kebolehan mengikuti pelajaran secara formal seperti kanak-kanak lain.
Golongan pelajar ini ada kalanya terpinggir disebabkan kekurangan diri tanpa sebarang pembelaan akibat kurangnya pendedahan mengenai masalah ini dilakukan.
“Di dalam sebuah kelas guru tidak mampu memberi perhatian kepada setiap pelajar tetapi ia bukan bermakna mereka perlu diasingkan.
“Corak pembelajaran perlu diubah agar ia boleh disesuaikan dengan keperluan pelajar terbabit tanpa memberi kesan kepada skop pembelajaran pelajar lain,” katanya.
Justeru, kesedaran di kalangan ibu bapa dan tenaga pengajar amat penting bagi membantu kanak-kanak ini mengatasi masalah dihadapi.
Katanya, kaedah pengajaran secara individu adalah langkah terbaik untuk membantu golongan ini kerana mereka mampu menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara yang diperkenalkan.
Walaupun masa untuk membuatkan kanak-kanak ini memahami maksud sebenar sesuatu pembelajaran itu agak lama, tetapi sekurang-kurangnya mereka berupaya mengenal pasti perkara berkenaan.
“Pendidik perlu memastikan kanak-kanak ini tidak diabaikan kerana mereka boleh belajar, tetapi dengan cara tersendiri. Kesedaran terhadap perkara ini perlu diutamakan agar mereka juga boleh menjalani kehidupan seperti kanak-kanak normal tanpa sebarang pengecualian,” katanya.
Oleh itu, masyarakat khususnya ibu bapa dan pendidik perlu mendapatkan pengetahuan sewajarnya agar kumpulan ini mampu dibimbing dengan sempurna demi masa depan mereka.
Linda berkata, ibu bapa perlu turut sama memainkan peranan dalam mendidik anak mereka dan tidak boleh mengharapkan bantuan guru saja.
Anak lebih banyak meluangkan masa di rumah bersama mereka. Oleh itu, sokongan dan bantuan daripada ibu bapa paling diutamakan.
“Aktiviti yang berasaskan interaksi perlu diterapkan dalam proses pembelajaran mereka kerana melaluinya mereka akan mengingatinya dengan mudah.
“Tetapi bukan bermakna ia hanya diperlukan sekali saja kerana kanak-kanak yang memiliki masalah ini tidak mampu memfokuskan daya ingatan mereka terhadap sesuatu perkara, dalam erti kata lain mudah lupa,” katanya.
Di samping itu, kesabaran, kecekalan dan juga rasa tidak berputus asa ibu bapa terhadap anak perlu dijadikan asas panduan untuk memastikan pendidikan mereka tidak terabai hanya disebabkan kekurangan diri.
Untuk mendapatkan lebih maklumat layari www.mash.org.my.
Ciri kanak-kanak lembam:
Pengamatan dan tingkah laku:
Panduan untuk mendidik kanak-kanak lembam: