Apabila peristiwa ihtilam telah berlaku kepada individu kanak-kanak lelaki secara umumnya telah berlaku bertambahnya tanggungjawab dari sudut tanggungjawab individu di dalam amalan beragamanya. Pada peringkat ini sepatutnya individu tersebut telah pun berada di tahap mumaiyiz iaitu tahu membezakan perkara yang baik dan buruk dari sudut ukuran agama. Tanggungjawab pertama yang perlu ditunaikan ialah melaksanakan MANDI WAJIB sabit dengan mengangkat hadas besar kerana apabila seseorang individu kanak-kanak telah melalui peristiwa ihtilam maka ia telah berada di dalam keadaan berhadas besar. Namun begitu seringkali keadaan ini terabai memandangkan umur individu kanak-kanak tersebut tidak mampu memahami situasi ini tambahan pula terdapat mereka yang tidak melalui sistem persekolahan berkaitan agama (sekolah agama) dan keluarga yang tidak memberikan perhatian dan tidak menitik beratkan perkara tersebut. Ibu bapa perlu sentiasa berada di dalam keadaan berjaga-jaga dan sentiasa memantau perkembangan anak-anak terutama pada peringkat umur 10 tahun hingga 14 tahun bagi lelaki dan 8 tahun hingga 12 tahun bagi perempuan. Menurut catatan di dalam kitab-kitab fekah dan kajian sains, kemungkinan Ihtilam dan kehadiran haid adalah berlaku di dalam jangkamasa umur tersebut. Ibu bapalah perlu memainkan perana yang penting kerana mereka masih lagi kanak-kanak yang dunianya masih lagi di dalam lingkungan 80% bermain dengan persekitarannya. Pernah satu kes yang saya kendalikan di dalam satu porgram kuliah, apabila diajukan persoalan siapa yang BELUM PERNAH mandi wajib ? Terdapat seorang pelajar lelaki tingkatan empat tanpa segan silu mengangkat tangan. Apakah sebenarnya telah berlaku ? Seorang pelajar tingkat empat tidak pernah mandi wajib. Tidak tahu ? Jahil ? Tidak diberi tahu ? Tiada pengetahuan tentangnnya ? Tiada sesiapa yang memberi tahu kepadanya ?. Jangan keadaan sebegini berlaku kepada anak-anak kita. Ibu bapa tidak akan terlepas dari sudut tanggungjawabnya terutamanya apabila berlakunya kecuaian yang menyebabkan anak-anak tidak melakukan mandi wajib. Kerana amalan harian selepas berlakunya ihtilam dan kehadiran haid berkaitan antara dosa dan pahala. Bagaimana keadaan solatnya jika seorang idividu lelaki yang berada di tingkatan 4 tidak pernah mengangkat hadas besar ? Mustahil ia tidak pernah solat, tidak pernah puasa, tidak pernah menyentuh mushaf Al-Quran untuk membacanya ? Amat menyedihkan. BERSAMBUNG
- Huraian : Sumber IHTILAM
- Ihtilam, yaitu keluarnya mani baik karena mimpi maupun hal lainnya.
- وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُواكَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ “Dan apabila anak-anakmu telah sampai hulm (ihtilam), Maka hendaklah mereka meminta izin, seperti orang-orang yang sebelum mereka meminta izin. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya. dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Qs. An-Nuur [24]: 59) Al-Maghribi bin As-Said Al-Maghribi menukil hadits yang diriwayatkan oleh Abu Daud (12/78/4380) dan At-Tirmidzi (1423), dari ‘Ali radhiallahu’anhu dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam, “Diangkat pena (tidak dikenakan kewajiban) pada tiga orang; orang yang tidur hingga bangun, anak kecil hingga ihtilam dan orang gila hingga berakal.” Hadits tersebut menunjukkan bahwa ihtilam merupakan salah satu sebab dikenakannya kewajiban syari’at terhadap seseorang dan akan mulai dihisabnya seluruh amal perbuatan yang dilakukannya ketika telah mencapai masa tersebut.
- 2. Tumbuhnya Rambut Kemaluan
- Al-Maghribi bin As-Said Al-Maghribi juga menukilkan sebuah hadits yang diriwayatkan oleh An-Nasa’i (Sunan, 2450), Al-Baihaqi (Al-Kubra, 19155) dan Imam Ahmad (Musnad, 21532) dari ‘Athiyyah radhiallahu’anhu, ” Kami dihadapkan kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam pada hari Quraizhah (yaitu peristiwa pengkhianatan Bani Quraizhah), di situ orang yang telah tumbuh bulu kemaluannya dibunuh, sedang orang yang belum tumbuh dibiarkan. Aku adalah orang yang belum tumbuh, maka aku dibiarkan.” Hadits tersebut menunjukkan bahwa tumbuhnya bulu kemaluan merupakan tanda baligh-nya seseorang yaitu telah dibebankan hukum syari’at kepadanya, sehingga orang-orang dari Bani Quraizhah yang telah tumbuh bulu kemaluannya berhak dibunuh karena mereka telah mengkhianati Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam. Ibnu Qayyim Al-Jauziah -rahimahullahu Ta’alaa- dalam Tuhfatul Maudud bi Ahkamil Maulud halaman 210 yang dikutip oleh Al-Maghribi bin As-Said Al-Maghribi, menjelaskan tentang bolehnya melihat aurat orang lain jika diperlukan untuk mengetahui baligh tidaknya seseorang serta untuk kebutuhan mendesak lainnya. Tanda-tanda baligh bagi anak perempuan sama seperti anak laki-laki, namun terdapat tanda khusus yang tidak dialami oleh anak laki-laki yaitu haidh. Bila anak telah mencapai hulm atau ihtilam maka ia telah sampai pada usia taklif yaitu telah wajib baginya mengerjakan ibadah dan seluruh amalan wajib yang ditentukan syari’at. Adapun usia-usia sebelum masa ihtilam, perintah hanya merupakan pengenalan serta pembiasaan bagi anak agar mereka mencintai syari’at ini.
- Kaifa Turrabi Waladan karya Al-Maghribi bin As-Said Al-Maghribi (ed. terjemah: Begini Seharusnya Mendidik Anak)
- Ifham Tiflaka Tanjah fii Tarbiyatihi karya Adil Fathi Abdullah (ed. terjemah: Knowing Your Child)