Mendidik anak-anak bukan sekadar cakap-cakap (baca nasihat), contoh perlakuan. Malahan tindakan lebih tegas berupa tindakan merotan. bidang sains mangkaji manusia (psikologi) juga mempunyai pendekatan tersendiri berdasarkan kajian imperikal mereka. Bagi yang berpendidikan bertunjangkan rasional tindakan merotan tidak termasuk di dalam kaedah dan pendekatan pendidikan mereka. Bagi mereka tindakan merotan dalam mendidik diletakkan di dalam kandang orang salah. Membiarkan anak anak di dalam keselesaan tanpa batasan, tidak pula dilihat sebagai satu kesilapan. Malahan itulah satu kewajaran. Kejadian pelakuan-perlakuan bebas melampaui garis batu sempadan tingggalan Rasulullah s.a.w tidak pernah dipandang berat. Seorang anak-anak hanya boleh dirotan jika dalam keadaan sedar ia telah meninggalkan solat dengan sengaja. Itupun setelah sampai kepada mereka tunjuk ajar dan didikan mendirikan solat telah disempurnakan. Tidak wajar dirotan jika hanya tidak menyiapkan kerja sekolah. Tidak solat tidak mengapa, tidak membuat kerja sekolah dirotan, ini adalah satu kesilapan.
عن عمرو بن شُعَيْبٍ عن أَبِيهِ عن جَدِّهِ قَالَ، قَالَ
رسولُ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ
بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْع سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا
وَهُمْ أَبْنَاءَ عَشْرِ سِنِينَ، وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي المَضَاجِعِ.
Yang bermaksud, Daripada ‘Amru bin Syu‘aib, daripada bapanya,
daripada datuknya berkata, sabda Rasulullah saw: “Perintahlah
anak-anakmu mendirikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan
pukullah mereka jika meninggalkannya ketika berumur sepuluh tahun serta
pisahkan tempat tidur mereka
Apa yang perlu menjadi renungan ialah ibu bapa yang membiarkan anak-anak mereka, tidak menekuni ibadah solat, tidak pernah diambil tindakan. Dalam situasai kita sekarang seolah-olah gejala yang berlaku dalam kalangan anak-anak yang semakin membimbangkan tidak pernah dikaitkan dengan perlakuan meninggalkan solat. Iniah yang perlu direnungi. Jangan nanti berlaku, ada dalam kalangan kita yang bersungguh-sungguh dalam mendidik anak-anak agar solat diletakkan di dalam kandang orang salah
pencabulan intergriti kanak-kanak secara kasar.... kita bimbang ada dalam kalangan kita yang melihat isu ini secara rasional semata-mata, Untuk mereka di Sweeden tidaklah mengapa, tetapi untuk kita di tanah air tercinta ini, amatlah malang... jika kita berfikir serupa mereka. "
pencabulan intergriti kanak-kanak secara kasar.... kita bimbang ada dalam kalangan kita yang melihat isu ini secara rasional semata-mata, Untuk mereka di Sweeden tidaklah mengapa, tetapi untuk kita di tanah air tercinta ini, amatlah malang... jika kita berfikir serupa mereka. "
HURAIAN Lain
jika meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun.
Konsep balasan kepada kesalahan yang dilakukan oleh anak. Sehubungan dengan itu, kita harus mendenda anak sekiranya mereka cuai atau melakukan kesalahan. Berdasarkan ini, Islam mengharuskan kita memukul atau merotan anak sekiranya mereka meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun. Pada usia ini ada antara anak kita yang telah mencapai umur baligh atau hampir baligh iaitu usia taklif. Akan tetapi apa yang diharuskan itu mestilah satu perkara yang munasabah.
Selain ibu bapa, para guru juga diharuskan mendenda atau merotan anak muridnya yang cuai atau melakukan kesalahan. Walau bagaimana pun janganlah terlalu mudah untuk mengenakan denda atau rotan tanpa cuba memperbaiki atau memperbetulkannya terlebih dahulu dengan pelbagai cara yang lain seperti nasihat. Perkara ini penting dilakukan bagi tujuan menanamkan perasaan pada anak bahawa denda atau rotan itu bertujuan untuk menghentikan mereka daripada melakukan kesalahan berulang-kali untuk kepentingan diri mereka sendiri. Lantaran, Islam lebih menggalakkan kita berlemah-lembut dalam menyampaikan ilmu kepada anak-anak agar matlamat mendidik anak-anak tersebut tercapai dan tidak menganggu perkembangan psikologi mereka. Contoh pendekatan Rasulullah saw dalam mendidik anak:
عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ: مَرَبِّي رَسُولُ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا مُضْطَجِعَةٌ مُتَصَبِّحَةٌ فَحَرَّكَنِي
بِرِجْلِهِ ثُمَّ قَالَ: يَا بُنَيَّةَ قُومِي اشْهَدِي رِزْقَ رَبِّكِ،
وَلاَ تَكُونِي مِنَ الغاَفِلِينَ، فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقْسِمُ
أَرْزَقَ النَّاسِ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ.[14]
Yang bermaksud, Daripada Fatimah binti Muhammad saw r.a berkata:
Rasulullah selalu datang menghampiriku pada waktu subuh sedang aku
nyenyak tidur maka Baginda menggerakkan aku supaya bangun dengan lbu
jari kakinya sambil Baginda bersabda: Wahai anakku Fatimah, hendaklah
anakanda bangun segera lihat rezeki daripada Tuhan anakanda dan
janganlah anakanda menjadi orang yang pemalas. Hendaklah anakanda
mengetahui Tuhan telah menetap pemberian rezekiNya kepada seluruh umat
manusia di antara terbit fajar sehingga terbit matahari.Hadith yang lain,
وَقَدْ كَانَ النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُعَلِّمُ أَصْحَابَهُ أَنْ يُعَامِلُوا أَوْلاَدَهُمْ بِالرِّفْقِ
وَاللَّيْنِ، وَيَضْرِبُ لَهُمُ المَثَلَ بِمَا يُمَارِسُهُ هُوَ
بِنَفْسِهِ، فَقَدْ كَانَ يُصَلِّى يَوْمًا إِمَامًا، فَارْتَحَلَهُ
الحَسَنُ ابْنُ بِنْتِهِ السَّـيِّدَةِ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا،
فَأَطَالَ السُّجُودَ، فَلَمَّا فَرَغَ قَالَتِ الصَّحَابَةُ، يَا رَسُولَ
الله! أَطَلْتَ السُّجُودَ؟ فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
إِنَّ ابْنِي ارْتَحَلَنِي فَكَرِهْتُ أَنْ أُعَجِّلَهُ.
Yang bermaksud, Baginda Rasulullah saw telah mengajar
sahabat-sahabat Baginda bagaimana cara melayan anak-anak dan cucu-cucu
mereka dengan lemah lembut dan Baginda sendiri telah menunjukkan
sebaik-baik contoh sebagaimana yang diceritakan bahawa Baginda
Rasulullah solat berjemaah di masjid dan Baginda sendiri menjadi Imam.
Tiba-tiba cucunya yang bernama Hassan memaut leher Baginda ketika
Baginda sedang sujud menunaikan solat. Rasulullah sebagaimana yang
diriwayatkan memanjangkan sujudnya ketika itu. Setelah selesai solat,
seorang sahabat bertanya: Engkau memanjangkan sujud?. Jawab Rasulullah
saw: Cucuku sedang menunggangku maka aku tidak sampai hati tidak
menyampaikan kehendaknya.Hadith lain pula,
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ، مَا رَأَيْتُ
أَحَدًا أَشْـبَهَ سِمْتًا وَلاَ هَدْيًا بِرَسُولِ الله صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَضِيَ اللهُ عَنْهَا، كَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَى
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ إِلَيْهَا فَقَبـَّلَهَا
وَأَجْلَسَهَا فِي مَجْلِسِهِ، وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهَا قَامَتْ مِنْ مَجْلِسِهَا فَقَـبَّلَتْهُ
وَأَجْلَسَتْهُ فِي مَجْلِسِهَا.[15]
Yang bermaksud, Daripada ‘Aishah telah berkata: Belum pernah aku
melihat seorang pun menyamai Rasulullah saw di dalam ketenangan dan
keraiannya yang mana Siti Fatimah binti Rasulullah saw ketika dia masuk
berjumpa Nabi saw maka Rasulullah saw pun bangun dan memeluknya serta
mempersilakan dia duduk di majlisnya. Begitu juga apabila Baginda masuk
berjumpa Fatimah r.a, kemudian dia (Fatimah r.a) bangun dan memeluk
Rasulullah saw serta mempersilakan duduk di majlisnya.